Wist u dat uw browser verouderd is?

Om de best mogelijke gebruikerservaring van onze website te krijgen raden wij u aan om uw browser te upgraden naar een nieuwere versie of een andere browser. Klik op de upgrade button om naar de download pagina te gaan.

Upgrade hier uw browser
Ga verder op eigen risico
Wie
Gerard Kikkert

In dienst
1 april 2018, vanaf 2017 op detacheringsbasis

Functie
BI Ontwikkelaar


Gerard was één van de eerste vaste medewerkers van Bince. Met de missie om samen de zorg slimmer te maken, zochten de oprichters Steven en Eddy in 2017 naar ondersteuning op het gebied van Business Intelligence. Gerard begon op detacheringsbasis, maar kwam al snel op de payroll van Bince te staan.

“Mijn collega’s bij Bince spreken onderling dezelfde taal, wat erg effectief is”

“Na het faillissement van Scheer & Foppen had ik vijfentwintig jaar aan kennis en ervaring binnen de maatwerksystemen van dit concern, maar wat kon ik daarmee in een ander bedrijf, vroeg ik me twijfelend af”, vertelt Gerard. Nadat hij een tijdelijke ICT klus had opgepakt, kwam hij via via in contact met de eigenaren Steven en Eddy. Zij boden hem een baan aan als BI Ontwikkelaar. Al snel ontdekte Gerard dat de systemen weliswaar een andere naam hadden, maar hetzelfde functioneren. Met een portefeuille van destijds vier klanten, begint een nieuw avontuur voor de dan 54-jarige Gerard.

Ontwikkelen, testen, corrigeren en rapporteren
Ik begon met wat kleine aanpassingen in de bronsystemen en het doorvoeren van releases. Daarna ging ik data structureren en geschikt maken om er een rapportage van te maken. Om rapportages te kunnen maken is het belangrijk om te weten welke gegevens de klant wil zien. Mijn eerste klant wilde de toe- of afname zien van het aantal verslaafden na verschillende interventies. Dit kan alleen getoond worden als er data is van de beginsituatie, een tussenmeting én de eindmeting.

Het afhandelen van supportmeldingen behoort ook tot mijn huidige werkzaamheden. De data van alle klanten wordt elke nacht ververst. Iedere ochtend zien we in een dashboard of deze verwerking goed is gegaan of dat er actie ondernomen moet worden. Daarnaast komen er meldingen van klanten of medewerkers binnen in de postbus waar we op reageren en die we zo snel mogelijk oppakken.

Een foto uit de oude doos: achter het bureau op kantoor bij Scheer & Foppen

Data = data, toch?
Scheer & Foppen gebruikte data en applicaties om orders te koppelen aan het kassasysteem, de planning en de capaciteit. Hiermee wilden ze de logistieke processen zo efficiënt en rendabel mogelijk inrichten. “Zo kreeg je jaren geleden een telefoonnummer, welke je als klant kon bellen, als je een wasmachine had gekocht", zegt Gerard lachend, "de robot aan de andere kant van de lijn vertelde dan wanneer en hoe laat de bezorger zou komen. Later werd dit een geautomatiseerd pushbericht, maar toen was die robotstem heel modern.”

In de zorg is juist de eindgebruiker het doel waarop de processen ingericht worden. Geld verdienen is, in tegenstelling tot de retail, secundair. Het is een minder commerciële insteek en meer een waarde gedreven instelling. De cliënt staat centraal in de keuzes die gemaakt worden qua personeel, kwaliteit en de financiën. Maar de rendabiliteit mag zeker niet uit het oog verloren worden.

Andere verantwoordelijkheden
“Bij Scheer & Foppen waren de collega’s mijn klant, bij Bince werken we met een team collega’s voor een externe klant. Dat is een groot verschil”, legt Gerard uit. “Als een oud-collega iets niet goed vond, dan ging hij of zij naar de leidinggevende, maar vertrok niet. Als een klant van Bince vindt dat iets niet goed is gegaan, dan kan hij of zij de samenwerking beëindigen. Dat voelt als een andere verantwoordelijkheid”.

Bince hecht veel waarde aan eigen verantwoordelijkheden en heeft weinig hiërarchische lagen.

Gerard plaatst hierbij wel een kanttekening. De impact van een foutieve rapportage aan een Bince klant is vervelend, maar minder spannend dan een foutieve orderverwerking destijds. In het laatste geval ging het om 300 orders per dag die afgebeld moesten worden of collega’s die de volgende dag met verkeerde spullen bij de klant stond. Bij een incorrecte Bince-rapportage zijn de juiste gegevens van een dag eerder beschikbaar en is er geen man overboord. Binnen een paar uur zijn de gegevens hersteld en voor de klant weer up to date.

Een ander verschil tussen beide werkgevers is de organisatiestructuur. Bince hecht veel waarde aan eigen verantwoordelijkheden en heeft weinig hiërarchische lagen. In verschillende teams wordt er aan oplossingen gewerkt voor de klant. In deze teams zitten BI ontwikkelaars en BI consultants. “Mijn collega’s bij Bince spreken onderling dezelfde taal, wat erg effectief is”. Gerard vervolgt: “Het gemêleerde gezelschap bij Scheer en Foppen zorgde voor een ander soort dynamiek. Met een verkoper heb je nu eenmaal andere praat dan met een chauffeur”.

2023: achter het bureau op kantoor bij Bince

Maatschappelijke impact
Volgens Gerard is het werken met witgoed persoonlijk en dichtbij: iedereen koopt weleens een koelkast. Het werk voor Bince daarentegen is veel specifieker en indirecter. “Het voelt goed om iets bij te dragen aan de samenleving, waardoor het in dit geval makkelijker wordt voor de medewerkers en cliënten in de zorg, maar dit is minder tastbaar”. Er is geen twijfel mogelijk of een koelkast in gebruik genomen wordt, maar of de Power BI dashboards en rapportages door iedereen in de organisatie geadopteerd worden, dat weet Gerard niet. Toch ziet hij de gestructureerde data en integrale inzichten als belangrijke game changer in de zorg!