Wist u dat uw browser verouderd is?

Om de best mogelijke gebruikerservaring van onze website te krijgen raden wij u aan om uw browser te upgraden naar een nieuwere versie of een andere browser. Klik op de upgrade button om naar de download pagina te gaan.

Upgrade hier uw browser
Ga verder op eigen risico
Wie
Steven van der Ziel

In dienst
Vanaf de oprichting in 2010

Functie
Oprichter | Mede-eigenaar | Algemeen directeur


Steven had geen idee wat hij wilde worden, toen hij na de havo naar de stad Groningen verhuisde om bedrijfskunde aan de HEAO te studeren. “Door het volgen van verschillende vakken, zoals ICT, modelleren en bedrijfsadministratie, kwam ik erachter dat ik het leuk vond om data te structureren en daarmee websites en administraties te bouwen voor familie en bekenden”, legt Steven uit.

Vanuit de praktijk zag ik hoe het slimmer en beter kon

In zijn eerste baan bij Ernst & Young (EY) in Utrecht houdt hij zich bezig met IT Audit, bedrijfsprocessen en informatiesystemen. Daarin ligt de focus op beheersing, continuïteit en betrouwbaarheid van gegevensverwerking. Na zijn periode bij IT Audit verhuist hij naar Interim-Management. Vanuit daar wordt hij gedetacheerd als financial in zorgorganisaties, waar hij zich buigt over de werkwijze en administratieve processen (AO/IC) in deze sector. “Het verantwoorden van omzet en opbrengsten is een complexe materie in de zorg. Ik wilde met behulp van overzichtelijke en geautomatiseerde signaleringen een beheerst administratief proces opzetten.”, aldus de ambitieuze young professional.

De zorg slimmer maken
Jaren later ging Steven voor BMC (onderdeel van de Yacht Group) aan het werk. Als senior adviseur en interim projectleider werd hij verantwoordelijk voor zijn eigen omzet, waarbij een stuk ondernemerschap om de hoek kwam kijken. “Door altijd op het scheidsvlak tussen IT en de business te functioneren, heb ik veel praktijkervaring opgedaan in de zorg. Ik zag hoe het slimmer en beter kon”, zegt Steven.

In die tijd ontmoet hij Robbert en Eddy. Robbert is, met een achtergrond als IT-manager van Zorggroep Meander in Veendam, net voor zichzelf begonnen. Eddy is technisch directeur voor Data Access Europe. Met z’n drieën ontwikkelden ze een visie om met inzet van BI de zorg slimmer te maken. Na een aantal sparsessies besluiten ze de handen ineen te slaan en een BI tool (inclusief demo) te ontwikkelen, exclusief voor de zorg. Dit willen de mannen onder de naam Bince op de markt brengen. In 2010 schrijven ze zich bij de Kamer van Koophandel in. Vanwege de onzekerheid van het jonge BI bedrijf gaat Steven in de tussentijd ook als zzp’er aan de slag en werkt ad interim voor verschillende zorginstellingen. Eddy en Robbert houden hun reguliere baan aan.

Het fundament
De dubbelrol van Steven als eigenaar van Bince, en het interim werk als zzp’er, blijkt een mooie combinatie. “We krijgen de kans om vanuit Bince een nieuwe BI oplossing te ontwikkelen voor een grote zorgorganisatie. In deze oplossing moest alle informatie uit diverse bronsystemen overzichtelijk samenkomen en gestructureerd worden”. Steven en Eddy werken in de avonduren door en ontwikkelen in twee maanden tijd een product dat goed aansluit op de wensen van de klant. Hiermee werd het fundament gelegd voor het datawarehouse BinceBase; een platform voor stuurinformatie en data-analyse. De visie is om met een standaard gegevensset te werken, waardoor iedere toekomstige klant dezelfde databibliotheek krijgt.

Wanneer Bince vier klanten heeft die werken met de BI oplossing, stopt Steven als ZZP-er. In 2016 wordt de eerste Bince medewerker aangenomen. De positieve ontwikkelingen worden bruut verstoord als Robbert in hetzelfde jaar plotseling uit het leven wordt gerukt. Ondanks de verdrietige periode besloten Eddy en Steven om het stevige fundament samen voort te zetten. Eddy zegt zijn baan op en al snel betrekt Bince meer medewerkers in vaste dienst.

Inzicht op basis van behoefte
In 2023 telt Bince 22 medewerkers, waaronder BI ontwikkelaars, BI consultants en medewerkers in verschillende ondersteunende functies. Zowel qua organisatie als techniek staat het bedrijf als een huis. Nadat de brondata is ontsloten, wordt het gestructureerd klaargezet in BinceBase. Hiermee is het geschikt voor Power BI, Self-Service, data-analyse en het delen van informatie met stakeholders, portalen en (mobiele) apps. Door te werken met de laatste Microsoft standaarden is de techniek en beveiliging altijd up to date. De applicaties worden elke dag met verse data gevuld en pro-actief gemonitord. De dashboards voor de zorginstellingen geven dagelijks inzicht hoe het is met de organisatie en/of de cliënt. De Microsoft BI oplossing sluit door de goede samenwerking altijd aan op de behoefte van de klant.

De toekomst voorspellen
De techniek staat nooit stil. Artificial Intelligence (AI) en Machine Learning doen ook in de zorg hun intrede. Volgens Steven zijn de mogelijkheden om in de toekomst te kijken veelbelovend. Bince gaat hierin mee door slimme toepassingen te ontwikkelingen die vooruitkijken. Naast de technische innovaties wil Bince ook vooruit blijven lopen op het gebied van mens en organisatie. “Door nog meer in de organisatie van onze klanten te gaan kijken, kunnen we een nog betere aansluiting vinden bij de besturingsfilosofie en het primair proces. Op die manier kan het product nog specifieker toegepast worden, bijvoorbeeld door visualisaties beter te laten aansluiten op de doelgroep”, en Steven vervolgd:

“De kunst is om alle data die er is tot de kern te brengen, daarmee de mensen te verbinden en organisaties echt slimmer te maken!”


Steven was te gast in de podcast Diva's in de zorg (aflevering 3). Beluister binnenkort hier zijn antwoord op de vraag 'Kan AI de mens vervangen'.