Wie
René Lolkema
In dienst
1-1-2022
Functie
Customer Relation Manager
De winst die een bedrijf genereert is vaak een belangrijke maatstaf voor succes. Voor de grootste groep bedrijven is winstgevendheid dan ook de drijfveer achter belangrijke strategische of operationele beslissingen. Voor René was dit jaren geleden een reden om het roer om te gooien. De enorme uitdagingen van onze tijd vragen wat hem betreft om een ander systeem, waarin bedrijven verder kijken dan de winst- en verliesrekening. Dat betekent dat bedrijven streven naar het leveren van een positieve bijdrage voor: mensen (People), de planeet (Planet) en aandeelhouders (Profit). René ziet het als een uitdaging om de drie P’s door middel van de moderne techniek te laten floreren.
“We gaan het niet tegenhouden, maar ik ga er ook niet aan meewerken”
Zonder Profit geen bestaansrecht
In zijn loopbaan ondervond René in de praktijk hoe de 'P' van Profit vaak de belangrijkste rol speelt. Hij zag dat er aan de sociale en ecologische aspecten minder aandacht werd geschonken. Winst is een belangrijke drijfveer voor bedrijven. Het stelt hen in staat te groeien, te investeren in innovatie, werkgelegenheid te creëren en aandeelhouders tevreden te stellen. Financiële duurzaamheid is cruciaal. Als een bedrijf niet winstgevend is, kan het op lange termijn niet overleven en zijn maatschappelijke of ecologische doelen niet te behalen.
Toen René als zelfstandig ondernemer opereerde had hij twee focusgebieden: het optimaliseren van communicatie tussen samenwerkende partijen en het ondersteunen van bedrijven met Marketing & Sales strategieën, waarbij People en Planet hand in hand gaan met Profit. In zijn vrije tijd speelde hij een bestuurlijke rol in ‘Ondernemend Assen’ en ‘Assen voor Assen’, waarin het lokale en het maatschappelijke karakter hem aantrok. De rode draad in zijn werkzaamheden hadden tot doel om oog te hebben voor alledrie de P's.
'Groenwassen'
De rol van Profit ten aanzien van People en Planet is essentieel in het creëren van een duurzaam bedrijfsmodel: investeren in werknemers, de samenleving én het ondersteunen van milieuvriendelijke initiatieven. Door een evenwichtige benadering van de 3 P's kunnen bedrijven duurzame groei bevorderen en een positieve impact hebben op de wereld om hen heen.
“Dit moet echter geen kunstje zijn. Ik hoor te vaak dat bedrijven claimen een positieve bijdrage te leveren, maar in de praktijk aan het 'groenwassen' zijn. Je hoeft niet direct het beste jongetje van de klas te zijn. Iedere stap die je kunt zetten in de goede richting is er één, maar communiceer daar eerlijk over, zowel intern als extern."
Techniek is mensenwerk
Tijdens één van zijn opdrachten als zelfstandige hielp René zijn klanten om het bewustzijn te vergroten. De ontwikkelde real-time app gaf aan welke veranderingen in de energiehuishouding van een huurwoning invloed heeft in de portemonnee van de huurder. Daaraan gekoppeld werden tips gegeven om positieve gedragsverandering te bewerkstelligen.
De combinatie van software aan de ene kant en het mensenwerk aan de andere, vindt René interessant. Inzichten creëren is één, maar hoe ermee om te gaan is een tweede." Dit is de reden om de overstap naar Bince te maken in 2022: “De open cultuur sprak me direct aan. De missie om samen de zorg slimmer te maken door niet alleen dataleverancier te zijn, maar vooral een partner, zit in het DNA van Bince. Techniek is mensenwerk!
“Uiteindelijk moet elk bedrijf een gezonde bedrijfsvoering hebben, maar wat mij betreft gaat dit niet ten koste van iets of iemand.”
Private equity
Het zorgdomein staat voor grote uitdagingen, waarbij de 'P' van People voorop staat. Denk aan het arbeidstekort versus de vergrijzing. De trend dat zorginstellingen worden opgekocht door investeringsmaatschappijen baart René zorgen. Is de kwaliteit van zorg dan nog te waarborgen?
Over drijfveren gebaseerd op geld en ego heeft René een heldere zienswijze: “We gaan het niet tegenhouden, maar ik ga er ook niet aan meewerken. Ik wil een positieve bedrage leveren ten gunste van alle P’s en samenwerken met organisaties die oprechte intenties hebben.” Dat staat groei niet in de weg volgens René. Groeien betekent meer standaardiseren, efficiënter werken en op de kosten letten. Maar vooral weten wat de stip op de horizon is op lange termijn.
Lange termijn focus
Volgens René hebben zorginstellingen baat bij betrokken en betrouwbare informatieoverdracht. In veel zorgorganisaties werken afdelingen nog op eilanden. Hij ziet het dan ook als een uitdaging om mensen van verschillende afdelingen samen te brengen en met elkaar te laten praten: “Het vergt duidelijke interne en externe communicatie om de verschillende behoeften goed te stroomlijnen en betrokkenheid te genereren. Daarvoor moet je intensief contact hebben met de klant. En een lange adem”.
Bij Bince staat de klant centraal: goed luisteren, inventariseren, adviseren en ontzorgen. Een klant weet vaak niet welke technische mogelijkheden er zijn en tot welke inzichten die leiden. Doordat er vaak meerdere belangen meespelen zet René vanuit zijn rol graag in op een open communicatiestructuur en helder verwachtingsmanagement. Niet alleen extern, maar ook intern.
"Het geeft mij en mijn collega's onwijs veel voldoening als we weer een puzzelstukje hebben kunnen leggen om de zorg slimmer te maken!"